Praktijk voor Mediation, Hulpverlening en Training


De rubriek U: brieven@volkskrant.nl/Gezag over kind komt mogelijk bij drie ouders

27-04-2014 15:56

brieven@volkskrant.nl

 

Gezag over kind komt mogelijk bij drie ouders!

 

Met veel verbazing, maar ook met veel verbijstering en zorg las ik zaterdag 26 april het artikel, Gezag over kind komt mogelijk bij drie ouders.

 

Aleid Wolfsen ex-burgemeester lid van de PVDA, gaat op voorstel van staatssecretaris Fred Teeven de staatscommissie leiden die onderzoek gaat doen naar meerouderschap, meer oudergezag en draagmoederschap. Mijn zorg gaat  met name uit naar de kinderen die lijdend voorwerp worden in de groep gescheiden ouders die nieuwe samenlevingsvormen aangaan met nieuwe partners die stiefouder worden en een samengesteld gezin vormen. 60% van de huidige samengestelde gezinnen mislukt, soms huwen ouders meerdere malen. Waar eindigt dit?

 

Natuurlijk  het ministerie van VWS heeft dit een tijd geleden al aangekondigd er zou onderzoek gedaan gaan worden naar meer oudergezag, maar ze laten er geen gras over groeien.

Nog nauwelijks krijgen we de wetswijzigingen rond “gelijkwaardig ouderschap”met als gevolg vechtscheidingen verteerd.

 

Kinderen worden in dit land ernstig geschaad in hun persoonlijkheids-en identeitsontwikkeling omdat  het vele ouders niet lukt binnen het gestelde wettelijke kader op goede wijze zorg te dragen voor hun kind. 

Onze overheid heeft sinds 2009  naast de invoering van de wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding wat het ouderschapsplan verplicht stelt, ook het gelijkwaardig ouderschap als juridisch beginsel in de wet vastgelegd. Dit juridisch beginsel stelt kortom dat ouders een gelijkwaardige rol hebben bij de verzorging en opvoeding van hun kind (eren). Ook samengestelde gezinnen met stiefouders zijn onderdeel van de complexiteit en strijd die er door de kaders plaatsvindt.

We krijgen het nu amper geregeld met 2 biologische ouders die gezamenlijk gezag uitvoering moeten geven na scheiding, de vertaling van het juridisch beginsel werkt in de praktijk als recht op de helft hebben.

Een stiefouder heeft in de huidige wetgeving geen juridische rechten en geen positie. Formeel betekent dit dat de stiefouder niets te zeggen heeft over het kind en dit recht uitsluitend biologische ouders toekomt die het gezag uitvoeren.

 

Ouderschap na scheiding is een complex proces en vraagt een scala aan vaardigheden.

Juridisch ouderschap is slechts een onderdeel van het ouderschap. Biologisch ouderschap, emotioneel affectief, sociaal, zorgouderschap zijn gelaagdheden in het ouderschap die heel basaal zijn en het juridisch ouderschap zeker na scheiding beïnvloeden. Ouderschap is exclusief,  1 kind heeft maar 1 vader en 1 moeder. Voor kinderen is het kunnen ervaren van de exclusiviteit van deze relatie een veilig en gezond gegeven te ontwikkelen, het geeft je heel basaal het gevoel van bestaansrecht. Alle interventies in het huidige reageren op echtscheidingsproblematiek  zijn erop gericht het kind verbinding te kunnen laten hebben met  zijn beide ouders

Het leven in samengestelde gezinnen is soms complex, en vraagt aanpassing en flexibiliteit, maar je moet niet willen dat  de partner van de ouder, posities krijgt die bestemd zijn voor de ouder en het kind.

We hebben nog geen antwoorden op complexe vragen die ontstaan uit de huidige situatie rondom ouderschap en gezamenlijk gezag van biologische ouders, waar houdt het op? Kunnen straks 3 mensen procederen, of 4 mensen trekken aan een kind i.p.v.2. Wat is het criteria voor goed contact met een stiefouder, wie beoordeeld dit?

 

Fred Teeven, maar ook andere leden van de eerste en tweede kamer waar zijn jullie mee bezig?

Feit is natuurlijk zo dat de samenstelling van gezinnen veranderd is en er nieuwe samenlevingsvormen zijn en het is altijd goed maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken, een samenleving kan steunen.

 Ik ben zo boos en zo verontwaardigd over het feit dat jullie overheidsgelden pompen in onderzoek van een staatscommissie die doorgaans gebruikt wordt voorafgaand aan een grondwetsherziening. Jullie voortvarendheid is zo misselijkmakend die walst over de betekenis en gevolgen van jullie wetswijzigingen voor kinderen. Jullie hebben geen weet van de complexiteit m.b.t. ouderschap na scheiding waar ook stiefouders vaak onderdeel van zijn. Jullie gaan voorbij aan de exclusiviteit van de bloedband van de ouder en het kind.

 Is het niet een beetje paradoxaal wat jullie doen? Volwassenen rechten geven die kinderen in een onveilige en onduidelijke situatie plaatsen.

 

Kunnen jullie niet beter dit geld besteden aan  zorg door het ondersteunen van implementatie reorganisatie van het ouderschap na scheiding ,  in de dagdagelijkse praktijk. Ouderschap na echtscheiding dient gereorganiseerd te worden omdat de kaders wezenlijk veranderen, ouders hebben hierbij ondersteuning nodig vanaf begin van de scheiding. Als je voor deze ondersteuning zorgt behoeft de stiefouder geen juridische positie. Een kind is geholpen met het feit dat de stiefouder respect heeft en de biologische ouder-kind relatie ruimte geeft en steunt.  Een stief ouder die respecteert dat het kind al 2 ouders heeft, en dat er geen vacature is voor die positie. De behoefte van het kind moet leidend zijn.

Een  goed contact hebben met stiefkinderen zal zijn vruchten afwerpen en van invloed zijn op de ouder-kind relatie, in de ouder- relatie (gescheiden ouders)en in het samengesteld gezin die met elkaar een vorm moeten vinden waarbij iedereen gezien wordt in zijn positie, daarvoor heb je geen wet nodig om gezien te worden, maar zorg naar elkaar.

Zorg zul je niet vinden in juridisch kader!   En mocht dit voor kinderen een meerwaarde hebben om dringende reden, maak dan alleen een wet mogelijk waartoe ouders, stiefouders en kinderen de mogelijk hebben dit gezamenlijk aan te vragen, uitdrukkelijk op verzoek en instemming van alle partijen.

www.ouderschap-na-echtscheiding.nl   Sittard, Bianca Tummers

 

 

 

 

 

—————

Terug



Maak een gratis website Webnode